הקשר בין תזונה וסרטן - תזונה נכונה למניעת סרטן

מאמרים בתזונה נכונה

יצירת קשר

הקשר בין תזונה וסרטן - תזונה נכונה למניעת סרטן

באדיבות אמיר לזימי מנהל המיזם עודכן לאחרונה 08/07/2009 07:04

בשנים האחרונות הפכה מחלת הסרטן לשפעת החדשה כאשר כמעט כל אדם שאנו מכירים חולה במחלת הסרטן.

הקשר בין תזונה וסרטן - תזונה נכונה למניעת סרטן

פירות וירקות למניעת סרטן - גם טעים וגם בריא

 לפי הסטטיסטיקות בעולם לכל אחד מ-4 אנשים יש  את הסיכון לחלות במחלת הסרטן וזאת מכיוון שגופנו מייצר תאים פגומים אשר יכולים להפוך לתאים סרטנים. אך לכולנו יש גם את היכולת הפנימית לבלום זאת, על ידי מתקפה של מנגנונים שונים  הנמצאים בגוף ומגלים את התאים הפגומים ובכך מונעים את התפתחותם.

מחלת הסרטן מושפעת מגורמים רבים, שהצטברו יחד למחלה:

1. גורמים סביבתיים - זיהום אוויר משריפת דלקים , כימיקלים ומתכות המתנדפים באוויר, חומרי הדברה המרוססים בבתים ובחקלאות, מים מזוהמים מהתעשיות השונות, גורמי קרינה שונים.
2. גורמים תזונתיים - תזונה לקויה ולא מאוזנת, חוסר בגורמי תזונה מזינים לגוף, תזונה עתירת קלוריות ושומנים, מזון סינטטי ומזון מן החי.
3. גורמים פיזיים - השמנת יתר, דלקות פנימיות וחיצוניות בגוף האדם , זיהומים הנגרמים כתוצאה  מטפילים ווירוסים, סיכון גנטי לחלות במחלות תורשתיות.
4. גורמים נפשיים – טראומות שונות, לחץ רב (סטרס), היסטוריה משפחתית של סרטן כזה או אחר, חוסר משמעות בחיים ואובדן הדעת עד כדי איבוד הרצון לחיות.
5. גורמים התנהגותיים– עישון ,שתיית אלכוהול, חוסר מרץ  ובפעילות גופנית.

תזונה נוגדת סרטן



כפי שניתן לראות בכתבה הבאה אשר פורסמה בערוץ 10 אודות הקשר בין השמנה לבין מחלת הסרטן. כאשר הבשורה המשמחת שנראית באופק, היא שניתן להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן וזאת  על ידי שינוי באורח החיים, על ידי הימנעות ממגע ישיר ועקיף בחומרים מזהמים ו לקיחת אחריות ע"י תזונה בריאה.

בשנים האחרונות נראה כי מתחיל עידן חדש של חקר התזונה, וזאת על ידי חוקרים בכירים במוסדות רפואיים חשובים בארץ ובעולם, וזאת לאחר שהובנה חשיבותה של התזונה במניעת מחלת הסרטן. מחקרים אחרונים מראים שתזונה נכונה יכולה להפחית את הסיכון לחלות במחלת הסרטן ואף לתרום להבראה ממנה.


ישנם מזונות בעלי יכולות ריפוי מוכחות, המחזקים את מערכת החיסון, עשירים בנוגדי חמצון, מונעים ייצור כלי דם חדשים בגידול סרטני ובעלי תכונות טובות נוספות.

אם נקפיד לצרוך מזונות אלו, תוך תזונה מאוזנת ושמירה על אורח חיים בריא, נוכל להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן.

כללים בסיסיים

1. תזונה עשירה בסיבים. זאת אומרת, אכילת דגנים מלאים וירקות ופירות טריים לעיתים קרובות.
2. הפחתת מזון מהחי.יש להפחית בעיקר מוצרי בקר ומוצרי חלב (עשירים בשומן, ובהורמונים מזיקים), וכן מעבר לתזונה שברובה צמחונית. יש להשתדל ולצרוך מוצרי חלב וביצים אורגניות.
3. שומן רווי: כמויות של שומן רווי גורמות לייצור של רדיקליים חופשיים הפוגעים בתאים הנורמאליים בגוף  ויכולים להפוך אותם לסרטניים. ואף לגרום לייצור עודף של הורמונים בגוף. אשר  קשורים לסרטן שד, סרטן הערמונית וסרטן מעי הגס.
4. הימנעות מהשמנת יתר: במחקרים רבים מצאו החוקרים קשר ישיר בין משקל עודף לבין  שכיחות גבוהה של מחלת הסרטן.
5. שתיית מים מטוהרים.
6. אכילת מזון טרי. יש לצרוך כמה שפחות מזון מעובד, קנוי ו"ג’אנק פוד". כאשרצורות  הבישול אשר  עדיפים- אידוי, הקפצה ואפייה.

רשימת מזונות-העל אשר נאספו מתוך מחקרים העוסקים בתזונה ומניעת סרטן

1. משקאות:
תה ירוק – מסוג סנצ’ה, מצ’ה או גיוקורו. יש לחלוט כ- 2 גרם בכוס למשך כ-  10 דקות. לשתות בין 6-3 כוסות ביום.
לימונית ולואיזה - מומלץ לחלוט בערך גרם אחד של עלים בכוס,ועליהם לשפוך מים רותחים, לכסות את הכוס ולחכות כ- 10 דקות
מתוך מחקרים אחרונים אשר בדקו את השפעת לימונית ולואיזה על תאים סרטניים בגוף האדם, עולה  כי חומר בשם ציטראל אשר נמצא בצמחיםהללו גורם ל"התאבדות" תאי סרטן.
יין אדום-  מומלץ לשתות  כוס יין אדום ביום.
2. ירקות ממשפחת המצליבים:
נבטי ברוקולי, ברוקולי, כרוב אדום ,כרוב לבן, ,כרוב ניצנים, כרובית, מומלץ לבשל ע"י אידוי לפרק זמן קצר או לחליפין להקפצה קצרה בווק
3. ירקות נוספים:
עגבניות - בישול עם שמן זית מאד מומלץ. בישול העגבניות מגביר באופן ניכר את כמויות הליקופן אשר נפלטות החוצה בזמן הבישול ושמן הזית מגביר את ספיגת הליקופן בגוף.
שום טרי – מעוך או מאודה, בצל, בצל ירוק, כרישה, אספרגוס, חסה, סלק, סלרי, בטטה, , גזר, מיץ נבט חיטה.
4. מגוון מוצרי סויה אשר מכילים גניסטין.
5. פטריות: קוארטקה, אנוקיטקה, מייטקה ריישי.
6. פירות: רימון, משמש , פטל, אוכמניות, חמוציות, תות שדה, ענבים אדומים- לא בהפרזה ( הענבים מכילים הרבה מאד סוכר).
7. תבלינים: זעתר, קורנית, אורגנו, בזיליקום, כורכום ראה מאמר על הכורכומול (נספג הכי טוב עם פלפל שחור ושמן זית), ג’ינג’ר, רוזמרין, נענע, פטרוזיליה, קינמון.
8. אצות: מאד מומלצות. קומבו ואצה חומה,דולסה, נורי,אקמה, אראמה.
9. שמנים: שמן זית, ושמן פשתן.
10. זרעים ואגוזים: זרעי פשתן, שקדים ופקאן.
11. דגים: דגי הים צפוניים, מאד  עשירים באומגה 3, כדוג' אנשובי, מקרל קטן, סרדינים ,סלמון.
12. שוקולד מריר - מעל 70% קקאו, ללא חלב. מומלץ לאכול 20 גרם ליום.

יש לנסות ולהימנע מהמזונות הבאים

1. סוכר ודברי מתיקה – סוכרים  מחלישים את המערכת החיסונית  ומזינים את התאים הסרטניים.
2. קמח לבן (קרי פחמימות ריקות ,וכל המזונות שאינם עשויים מקמח מלא).
3. משקאות ממותקים ומשקאות "דיאט" , משקאות אלו מכילים ממתיקים מלאכותיים.
4. מרגרינה ושאר סוגי המזונות  אשר מכילים שומני "טראנס".
5. מנגל "גריל על-האש".
6. צבעי מאכל וטעם  סינטטים.
7. תוספים מזיקים כגון  ניטריטים וניטראטים אשר נמצאים בנקניקים, בבשר מעובד ואף בממתיקים מלאכותיים.
8. מזון מטוגן וצ’יפס.
9. מזונות עשירים בקלוריות.

המאמר נכתב באדיבות: רינת קריצ’בסקי היא נטורופטית ורפלקסולוגית בכירה, בוגרת "מדיסין", מטפלת בתזונה, צמחי מרפא, פרחי באך ודמיון מודרך.
krichavsky@gmail.com

 

פעולות מסמך

כתבות טובות

עודכן על ידי איריס ב 08:59
ברצוני למסור שאני עוקבת בכל יום אחר הכתבות והפירסומים שלכם, ובכל יום אני נפעמת מחדש מהמקצועיות